Historie festivalu
Pohodu a příjemný poklidný průběh tohoto festivalového ročníku vůbec nijak nenarušil ani mírný pokles počtu přihlášených soutěžních skupin, kterých bylo původně 16, ale na pódiu se jich nakonec vystřídalo pouze 13. Pro někoho možná smolné číslo, pro jiného číslo přinášející palmu vítězství. Ani návštěvníků pátečního ohně na koupališti navzdory jedinečnému tropickému počasí nebylo tolik, kolik pořadatelé očekávali. Jejich počet se přehoupl lehce přes dvě stovky. Tato skutečnost však měla zase jiný, pozitivní dopad, a to komorní ladění večerního setkání trampských muzikantů a přívrženců tohoto žánru, tentokrát poprvé s ozvučením malého maskovaného pódia. A dalším světlým bodem připsaným na vrub festivalu bylo i slušné zastoupení mladé, ba dokonce té nejmladší generace.
Ačkoliv statistika vykazuje na sobotních soutěžních pořadech 220 platících návštěvníků, ve skutečnosti bylo toto číslo mnohem vyšší díky účinkujícím, kteří se po svém vystoupení změnili ve vnímavé posluchače, a také jejich početnému doprovodu. Průvodního slova se opět ujal již osvědčený a nepochybuji o tom, že v závěru koncertního dne i pořádně umluvený, Ota Tíno Kolář, kterému v závěrečné části sekundoval svým basem Roman Dostál.
V pětičlenné, v tomto roce dokonce mezinárodní porotě, kterou tvořili Alexandr Prokeš z Tanvaldu, Stanislav Špricek Šnyrc z Bratislavy, Igor Drobek Kučera z Padochova a Ladislav Frank Nykl z Chodova, nahradila původně nominovaného, ale onemocnělého Josefa Řešetláka Bláhu Hanka Hosnedlová z Českých Budějovic, která měla podle plánu fungovat jako festivalová žurnalistka.
Aź na malé výjimky byla úroveň vystupujících natolik vyrovnaná, že to porotě dělalo těžkou hlavu, ale nakonec se po součtu bodového ohodnocení rozhodla takto: 1. Chrpa Chrudim (která se na pódium v Horním Jelení vracela již popatnácté), 2. Pekaringo Bratislava, 3. Kamarádi Staré řeky Beroun, 4. Domüno Česká Třebová, 5. Brzdaři Olomouc (s dvaceti čárkami za účast na tomto festivalu), na 6. až 8. místě se o stejný počet bodů dělily skupiny Country Colaps Pardubice, Sešlost Praha a Pozůstalost Kuřim, 9. Býbr Olomouc (jehož muzikantskou živelnost oceňovalo publikum již podesáté).
Ani diváci se příliš neodklonili od mínění poroty, i když v první trojici poněkud zpřeházeli pořadí: 1.Kamarádi Staré řeky s věkovým průměrem 64 let, 2. Chrpa a 3. Pekaringo. Cenu za nejlepší podání staré trampské písničky získalo Domüno za nevšední vokálové zpracování Niagary. Vavříny nejlepšího hudebního výkonu si odnášel kytarista z kuřimské Pozůstalosti, jako nejlepší pěvecký výkon byl ohodnocen projev Jitky Peterkové ze skupiny Volnost Česká Třebová, oceněná byla také autorská písnička Dálka Martiny Heny Orthové, která navzdory své příslušnosti ke slovenskému Pekaringu píše své texty v češtině.
S prázdnem neodjeli ani kamarádi ze slovenského Hronseka (D´Ady Mezei se svou rodinnou suitou), kteří získali placku nejvzdálenějšího účastníka, a jednu ze skvělých cen z trampských dílen kamarádů obdržela tříměsíční Danielka Dejdarová z Pardubic jako nejmladší účastnice festivalu. V roli hostů vystoupili tentokrát pražští Chudinkové, aneb Hudební společnost pro zesurovění trampské písně, kteří si v minulosti odvezli z Horního Jelení řadu cen od poroty i diváků.
Součástí festivalového programu byla již tradičně fotovýstava Stanislava Cmundy Přibyla z Brna, který prostřednictvím 1200 barevných snímků prováděl návštěvníky po místech svých objevných tuzemských vandrů. Velké „umí“ si zaslouží i stále se rozrůstající Archív trampských písní, jehož elektronické využití letos přímo při festivalovém dění zajišťovali kamarádi Krokodýl a Hombre.